نسخه قابل چاپ
نسخه چاپی
کد خبر : 9570 زمان انتشار : 27 اردیبهشت 1392 03:57:14
راه‌های مبارزه با استرس‌های امتحانی
با شروع فصل امتحانات برخی استرس ها ، فشارات روحی و روانی زیادی بر فرد امتحان دهنده وارد میشود که در صورت کنترل نکردن آنها باعث اختلال در فرد (چه از جنبه درسی و چه از جنبه روحی و روانی) می شود
راه‌های مبارزه با استرس‌های امتحانی

فرقی نمی‌كندكه دانش‌آموز باشی یا دانشجو، ابتدایی باشی یا دانشجوی مقطع دكترا، درسخوان باشی یا نه، در هر صورت وقتی اسم امتحان و آزمون و اعلام نتایج می‌آید استرس است كه تمام وجود ما را فرا می‌گیرد. به خصوص حالا كه فصل امتحانات زودتر از همیشه فرا رسیده این استرس و نگرانی در بین بسیاری از بچه‌ها نمایان شده، هر چقدر هم از مضرات استرس بگویند فایده ندارد و گویا امتحان و استرس آن با هم عجین شده‌اند. اما آیا تا به حال شده با خودمان فكر كنیم كه این استرس تا چه اندازه به افراد آسیب می‌زند و چكار كنیم كه از اضطراب و استرس امتحان كاسته شود.

به گفته كارشناسان، اضطراب امتحان نوعی اشتغال ذهنی است كه خود كم‌انگاری و تردید در مورد توانایی‌های فرد را به همراه دارد.استرس و اضطراب در افراد معمولاً با علایمی همچون اضطراب، عصبی شدن، آرام و قرار نداشتن، احساس خستگی، سرگیجه، افزایش ضربان قلب، بی‌حالی، تنگی نفس، تعریق، لرزش، بیخوابی، دلهره، دلشوره، بی‌اشتهایی و سردرد دیده می‌شود. اما استرس چه آسیب‌هایی به فرد می‌زند، استرس می‌تواند به قلب آسیب برساند و حتی گرفتگی شریان‌های قلبی را تشدید می‌كند. افزایش استرس حتی می‌تواند افت حافظه را با بالا رفتن سن تشدید كند. اما حال برای كاهش استرس در امتحانات چه می‌توان كرد؟ بارها كارشناسان مختلف بر تهیه جدول زمان‌بندی برای روز قبل از امتحان تاكید كرده‌اند اما كمتر دانش‌آموز و دانشجویی بوده كه این مسأله را جدی بگیرد.

در ساعت معین درس بخوانید، چند ساعت متوالی درس خواندن خسته‌كننده است و سبب كاهش یادگیری می‌شود، بعد از پایان هر ساعت به مدت 5 تا 10 دقیقه استراحت كنید.
در برنامه‌ریزی برای درس خواندن در روز قبل از امتحان باید فاصله‌های زمانی خاصی برای استراحت كردن در نظر گرفته شود. البته بهتر است فاصله این استراحت براساس سختی یا آسانی مطلب مورد مطالعه تنظیم شود.

یكی دیگر از مواردی كه بر كاهش استرس تاثیر دارد، تغذیه سالم است. بهتر است دور قهوه، چای و نوشابه‌های گازدار خط بكشید. كافئین موجود در این نوشیدنی‌ها شما را بیدار نگه می‌دارد. ولی قدرت به خاطر آوردن مطالب را از شما می‌گیرد. در عوض مصرف میوه و سبزیجات تازه ذهن را فعال نگه می‌دارد. همین مسأله باعث یادگیری بهتر و كاهش اضطراب می‌شود.

خواب كامل نیز در این موارد موثر است. مهم نیست كه چه ساعتی می‌خوابید یا بیدار می‌شوید مهم این است كه وقتی می‌خواهید مطالب درسی را دوره كنید كاملاً هوشیار باشید و تمركز كافی داشته باشید.

مثبت‌اندیش باشید و وقت خود را با افرادی بگذرانید كه به شما روحیه می‌دهند. قبل از دوره كردن هر مطلب نفس عمیق بكشید و سعی كنید ذهن خود را از هر فكر دیگری پاك كنید. هر چند استرس به میزان جزیی قادر است افراد را به جلو هل بدهد و باعث پیشرفت و ترقی‌شان باشد، اما اضطراب مزمن از مخرب‌ترین احساسات بشری است كه تمام توانایی و قدرت آدمی را هدف می‌گیرد و حتی روی قدرت سیستم ایمنی بدن هم تاثیر منفی دارد. اما باید بدانیم این مشكل نیز قابل حل است.

توسط : کاربر مهمان

13 بازدید
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :

پايگاه اطلاع رساني صد خبر بازار خبر  سینما خبر دريچه خبر نور نیوز